Likheter och skillnader 1

Idag är det fredag, och jag önskar lite smått att jag kunde skriva det med mer engagemang. Ett engagemang som berodde på en sovmorgon eller ledig dag... men det är tyvärr inget jag kommer glädjas av. Nu har vi visserligen lite sovmorgon på söndagar, och att sova till 6 istället för halv 4, 4 gör stor skillnad. Jag trodde nog ändå att det skulle vara jobbigare med tidiga morgonar och jobb varje dag än vad det är. Speciellt när jag inte är en morgonmänniska.

Det här leder in oss lite på hur "bortskämda" vi hästskötare är i sverige då man (oftast, det varierar ju såklart) har 1 eller 2 dagar ledigt varje vecka. Då får man ju åtminstonde vila sig ordentligt. Men, allt det här jämnar ut sig i slutändan. I Sverige har du 7-8 hästar, inte en mindre. Dessutom är arbetsdagarna längre. Här börjar vi förvisso tidigt, det fodras vid 4 och vi är 4 par som fodrar var fjärde dag. Jag är alltid i stallet innan 5. På mitt förra jobb så fodrade vi vid 6 och började inte jobba förrän klockan 7. Om vi är kvar vid 3 så är det för oss en lång dag medan du i sverige absolut inte slutar jobba innan 4-5. Själva timmarna är nog ganska likvärdiga och jag vet att det är många stall som i alla fall på kördagar börjar olidligt tidigt.

Trots att vi jobbar varje dag så hinner man umgås och göra saker ihop. Det är bara den första tiden som min kropp var väldigt trött. Det hästskötarjobb jag föredrar är nog det här i USA. Kanske är det avgörande med antalet hästar, man hinner lägga så mycket mer tid på de 4 man har. Sen har jag ju hamnat på ett ställe där vi får jogga våra egna hästar, vilket jag har hört att man inte får på många andra ställen här. I det långa loppet tror jag att likheterna är störst...
0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0